петък, 25 януари 2013 г.

Комуникативни умения и даване на обратна връзка



    Това са няколко модела за даване на обратна връзка. Може да ги разгледате
от тук:

naturalassets
rightattitudes
inc.com

    Представянето на обратната връзка в междуличностното общуване на лекцията за мен беше
изключително интригуващо. Разширяването на тази концепция и добавянето на нови знания
в тази област знам, в бъдеще ще ми бъдат единствено от полза. Комуникацията в случая е
разгледана според мен тясно от гледна точка на служителите в една компания. Аз бих подходил различно и спазвайки посочените като добри практики бих добавил моето виждане в решаването на примерните ситуации.
                                               

                                       

    В позицията на ръководител ако трябваше да избирам единствено между посочените модели
бих се спрял на техниката “sandwich feedback”. Въпреки, че същата търпи доста критики
от страна на редица висши ръководители на преуспели и доказали се компании (вж. http:/
sandwich-feedback-technique-) като основна идея аз намирам, че същата е реално приложима в болшинството от работни ситуации изискващи адекватна обратна връзка. Намирам, че разрешаването на дребни до средно сложни недоразумения или неразбирателства трябва да се решават именно по този начин - с градивна критика. При наличие на по-сериозен проблем в работната среда обаче тази техника би се оказала неефективна. Изказването на прекалена признателност би объркала служителя създал или участвал в проблема. А критиката би се размила в редовете на похвалите. Дори като крайно мнение бих казал, че в една такава ситуация обратната връзка би станала единствено изход за служителя. От друга страна при едно дребно/средно провинение критиката съобразена с личността на служителя би била полезна и за двете страни. Подхождайки с правилните думи мотивираният негативизъм не би създал една “стена” и не би поставил в “отбранителна” позиция служителя. Взимайки в предвид постиженията и заслугите му аз бих могъл лесно да покажа, че поведението му е грешно и следва необходима корекция. А така получената обратна връзка не би била единствено извинения.



    От гледна точка на служител бих предпочел работната комуникация да протича съобразно техниката “W3”, защото работейки на ниво продукция ще знам, кой аспект от процеса върви правилно, грешно или има нужда от корекция. Моето мнение ще бъде важно и оценено. И което може би е по-важно занапред бих следил още по-внимателно всички процеси с цел адекватна обратна връзка. Честа греша в този метод е събирането на прекалено много “вина” за недобре-вървящите процеси. Което от своя страна би повлияло негативно на колектива. Събирането обаче на всичката тази информация би искала отделянето на сериозен ресурс и анализ.
    В заключение бих казал, че идеален метод за обратна връзка по мое мнение няма. Независимо от своята позиция аз бих искал даването и получаването на обратна връзка в комуникацията да става по един “сборен” метод от посочените - използвайки добрите и избягвайки лошите им страни. Всяка ситуация, особено такава изискваща негативизъм и критика е индивидуална и е редно към нея да се подхожда след предварителен анализ на получената информация по случая.

1 коментар: